söndag 26 maj 2013

En dikt typ


Jag kommer aldrig att glömma den dagen jag reste mig upp för att gå
Det var som ett slag i magen, den drömmen vi aldrig kan få
Du såg på mig och jag visste, jag kan inte stanna här
Du minner om allt som jag miste, för en önskan och längtan jag bär

Jag kommer aldrig att glömma den dagen och nu är jag gammal och grå
Det är som en klump i magen, det livet jag aldrig fick nå
Jag köpte mig fri från dina blickar, sen hörde jag aldrig ett ord
Klockan i köket den går och den tickar snart ligger vi alla i jord

3 kommentarer:

  1. Tycker om dina formuleringar, särskilt "jag köpte mig fri från dina blickar".

    SvaraRadera
  2. Den får mig att tänka på en man som köpt sig "fri" från sin kärlek och hennes oäkta barn.

    Funderar på om du ska ta bort några småord i rad 4 och 5. Det kanske är petigt att uttala sig om en dikt man gillar?

    SvaraRadera
  3. Fin. Väldigt bra tillskott GPs tolkning här också. Tror inte jag hade hittat den själv dock. Intressant.
    Formen, alltså det tog mig ett tag att upptäcka de fina rimmen, känns lite som att jag skulle vija ha stroferna på egna rader eller hur man ska säga. Men det har du säkert redan prövat. Jag vill inte lägga mig i heller:)

    SvaraRadera