torsdag 18 augusti 2011

En skogspromenad


Blåbärsris
Blåbärsris
Blåbärsris
Blåbärsris
Granar och tallar och mossa och barr
och lite mera blåbärsris





Hjärnforskare menar att alla människor mår bra av att vara i skogen eftersom det är den miljön våra hjärnor är anpassade efter. Affärer, stadsmiljö, kontor med massa datorer osv gör våra hjärnor trötta och överarbetade med mängder av stimuli. En hjärna i vårt moderna samhälle får mer stimuli på en vecka än stenåldershjärnan fick under hela sin livstid. Trots att det är samma hjärna. Skogen erbjuder en tillräckligt enformig miljö för att vi ska klara av att slappna av och stänga hjärnan en stund.

4 kommentarer:

  1. Jag tror dig :-)...men en modern människa riskerar väl att få panik i allt detta enformiga blåbärsris...kul grepp...

    SvaraRadera
  2. "Jamen så träffande!" säger en av mina hjärnhalvor. "Jamen sådär är det ju inte alls!" säger den andra. Båda har nog rätt.

    SvaraRadera
  3. Jag tror dig! När jag är i skogen tror jag min hjärna känner sig hemma :-).

    Din kommentar till mig: du uppfattade stygnet, det var klartänkt, för så är det.

    SvaraRadera
  4. Bra. Bor i skogen så jag vet. Det finns fästingar också.

    SvaraRadera