tisdag 28 april 2020

Ångra

Ångra

- Jag ångrar ingenting. Jag ångrar ingenting. Jag ångrar ingenting.   
 Hon bar sin ångest som en tjock vinterkappa utanpå den tunna rosa skinnjackan. Drog fingrarna längs med glasväggen och mumlade tyst för sig själv. 
 Jag ångrar ingenting. Jag ångrar ingenting. Det var hans eget fel. Jag ångrar ingenting.
Fingrarna som letar sig som tusenfotingar fram över det spruckna glaset. Långsamt runt hörnet släpandes sina grå sneakers i gruset. Stannar en stund och tittar på mannen som ligger på bänken och sover. ”Hantverkarevägen. Tidtabell finns i appen Din trafik. 
Jag ångrar ingenting. Jag kommer inte ångra någonting. Jag ångrar ingenting. Han får skylla sig själv. Varför ligger de här och sover ens. Jag ångrar ingenting.

De första solstrålarna når precis över hustaken. Bladet blixtrade till när solen mötte metallen. Hon älskade att se det mörkröda som spred sig över den grå asfalten som en kontinent över världshavet. Hon ångrade aldrig någonting. 

3 kommentarer:

  1. Ångest som en tjock vinterkappa och fingrar som tusenfotingar. Bra. / Kalle Byx

    SvaraRadera
  2. Bra beskrivet om ångest som lutar åt katastrof. Gillade också uttrycket "tjock vinterkappa utanpå den tunna rosa skinnjackan"

    SvaraRadera
  3. Instämmer med ovan - "fingrar som tusenfotingar" - man känner krypandet både längs egna ryggraden och glasväggen

    SvaraRadera