söndag 8 maj 2011

Värk

Följande berättelse är baserad på en sann historia.
- Var det allt? frågar kassörskan.
- Jag måste ha Voltaren, svarade damen lågmält.
Det var något plågat i hennes röst som fick mig att förstå att hon verkligen måste ha Voltaren. Inte bara för att det var slut i medicinskåpet hemma eller för att hennes man hade bett henne köpa. Hon måste verkligen ha Voltaren, nu. Kanske var det den egentliga anledningen till att hon tagit sig till Konsum denna vackra vårdag. Hon hade kanske just nu velat sitta i en solstol på framsidan och läsa fortsättningen på en spännande deckare. Eller Allers. Men värken hade tvingat henne hit. Undrar var hon har ont? tänkte jag och började fundera. Hon såg inte ut att gå särskilt stelt, så knäna kunde räknas bort. Förmodligen ryggen också. Huvudvärk kanske? Hur var det med magont och Voltaren? Nej, magont skulle knappast behandlas med någon värktablett, och mensvärk var uteslutet vid hennes ålder. Jag iakktog henne medan hon plockade ner sina varor i påsen. Kunde det handla om ledvärk i någon arm? Nej, hon såg ut att kunna använda båda händer normalt. Förmodligen fastnade jag med blicken på tanten mer än vad som räknas som ok, för kassörskan lät märkbart irriterad när hon spottade ut sitt:
- Hundrafemtitre och femti tack!

8 kommentarer:

  1. Intressant fundering. Har du själv kommit på vad hon lider av? :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att hon handlar Voltaren åt sin man i allafall. Hon låter plågad eftersom hennes man är så ilsken.

    SvaraRadera
  3. inspiration finns överallt att hämta...

    SvaraRadera
  4. Värk finns i många olika former. Den bästa är nog den som kan botas med Voltaren :)

    SvaraRadera
  5. Du kan ha rätt Pia. Annars är mitt tips huvudvärk åt migränhållet...

    SvaraRadera
  6. Din text lämnar mig åt att fundera. Var värkte det i damens kropp?!

    SvaraRadera