måndag 11 mars 2013

Full koll




”Ni måste passa på och amortera nu medan räntan är låg!” sa pappa. För varje år skulle de där siffrorna minska. Det märktes knappt. Jag förstod inte så mycket av det där med ränta och sånt, men när jag fick pengar över ville jag inte se dem försvinna in i banken. Vi betalade så mycket som tanten på banken sa att vi måste och sedan levde vi för resten. 

”Det är viktigt att lägga upp ett kontinuerligt sparande.” sa hon också och vi lovade att fundera över hur mycket vi ville spara varje månad och höra av oss sedan. Det blev såklart aldrig av. Det var så mycket annat vi behövde, och vi lovade oss själva att börja spara när vi kände att vi hade kommit ikapp oss lite. Skaffat det nödvändigaste, som en ny soffa, fräscha skåpluckor i köket och varsin varm och skön vinterjacka. Av märket Canada Goose.

”Om man sparar femhundra kronor i månaden har man sparat till en utlandssemester på två år.” sa min syster förnuftigt och beställde en vecka på Kreta för hela sin familj. Vi ville följa med såklart och lade upp ett till lån. Månadskostnaden skulle inte bli något problem, räntan var ju så låg fick vi veta på banken. Vi hittade en jättemysig restaurant nära hotellet där man kunde sitta hela kvällen med ett glas vin och se ut över havet.

”Köp två, betala för en. Bara för dig, jag gör ett bättre pris!” Försäljarna var som galna när vi gick shoppinggatan fram. Jag log och skakade på huvudet, nej nej, vi ska ingenting ha. Inga fejkade rolexklockor idag, tack! Ja vilken tur att man är ekonomisk!

5 kommentarer: