onsdag 22 juni 2011

Om en sevärdhet

Jag var elva år och mamma hade tagit mig med till Paris första gången. Det var vår, och jag hade fått en ny vårjacka innan vi for, en hallonröd, och ett par vita tygskor. Och det var precis så underbart som det borde vara när man är i Paris. Vi gjorde allt man ska göra. Eifeltornet, Sacre Cour, Notre Dame och Versailles. På Louvren fanns en enda tavla som jag kände till. Det var med spänd förväntan jag gick genom salarna med gigantiska kungaporträtt och vita statyer utan armar. Visst hade jag sett henne, många gånger, men det måste vara något alldeles speciellt att se henne i verkligheten, den bilden som konstnären faktiskt själv hade målat.

Så kom vi äntligen fram till den långa korridoren där hon skulle finnas. Jag såg genast var det måste vara eftersom en stor klunga människor trängdes på ett och samma ställe. Kvickt smet jag ifrån mamma och trängde mig förbi alla vuxna ben. Till sist stod jag längst fram i hopen av åskådare. Där hängde hon. Liten och ganska ful. Ingen storslagen tavla, ingen vidare vacker kvinna. Fanns det en enda sak i mitt underbara Paris som gjorde mig besviken, då var det Mona Lisa.

8 kommentarer:

  1. har hört från flera att upplevelsen är kluven, hon är rätt liten ja...märklig upplevelse, inte sant? fast är det så att tavlan helt enkelt inte lever upp till våra uppblåsta förväntningar?

    SvaraRadera
  2. Ko,stigt jag bor i Frankrike men har aldrigt beOKT pARIS; jAG FÄR TA MIG DIT OCH TA EN TITT PÄ mONAlISAkANSKE FÄR JAG SAMMA UPPFATTNING SOM DU FINT HAR BESKRIVIT;

    SvaraRadera
  3. Been there, done that! Jag var nog mer fascinerad över den gigantiska tavlan på väggen mittemot henne. Typ 30kvm eller vad den nu var.

    Fint berättat. Gillar delen med den hallonröda jackan. Du tar mig tillbaka till en speciell barndomskänsla.

    SvaraRadera
  4. Exakt så var det för mig också.

    SvaraRadera
  5. Bra! "Vita statyer utan armar" och hallonröd jacka.

    SvaraRadera
  6. Gillar din detaljrikedom, och den målande beskrivningen.

    SvaraRadera
  7. Hej Pärlan! Har även jag liknande erfarenhet av tavlan, fast jag var sjutton år ;-).

    Vad heter din historia i Pupills Hettasamling? Vet ju inte vad du heter :-).

    SvaraRadera